Baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita seorang kanak-kanak perempuan 11 tahun yang dikahwinkan oleh bapanya sendiri dengan seorang lelaki lain berusia 41 tahun. Difahamkan perkahwinan itu berlaku tanpa pengetahuan ibu kanak-kanak tersebut. Lelaki 41 tahun itu yang merupakan ketua kumpulan jemaah (tabligh?) pada si bapa, khabarnya menggunakan alasan bahawa memang sunnah Nabi s.a.w berkahwin dengan kanak-kanak (Aisyah r.a). Lalu bagi mengamalkan sunnah maka si bapa tanpa banyak soal lagi mengahwinkan anaknya yang berusia 11 tahun itu dengan si ketua.
Pertama kali terbaca berita ni, aku tak rasa terkejut pun, tapi aku sedih atas sebab-sebab yang akan aku ceritakan nanti. Tambah-tambah bila dimaklumkan si bapa ni merupakan ahli satu kumpulan jemaah. Kisah ahli-ahli jemaah yang taksub dengan ketua mereka bukanlah sesuatu yang baru atau pelik, mungkin korang masih ingat lagi kisah Al-Arqam?
Cuma yang aku nak fokuskan adalah alasan "sunnah" yang digunakan ketua jemaah itu. Kita semua faham bahawa apa sahaja amalan yang dilakukan oleh Nabi s.a.w adalah merupakan satu sunnah untuk diikuti oleh umatnya. Dalam hadis tercatat, Nabi s.a.w berkahwin dengan Aisyah r.a. ketika beliau berumur 6 tahun, dan tinggal bersamanya ketika berusia 9 tahun.
Bagi kebanyakan orang, persoalannya adakah benar berkahwin dengan kanak-kanak itu memang merupakan satu sunnah yang mesti diikuti? Kebanyakan orang berhujah dan berdebat di atas persoalan ini dengan memberikan pelbagai hujah. Antaranya kajian bahawa perempuan Arab zaman dahulu rata-rata telah baligh seawal usia 9 tahun berbanding perempuan sekarang dan pelbagai hujah lain bagi menyokong pernyataan ini.
Bagi aku, persoalan samada ianya sunnah yang boleh diikuti atau tidak, sepatutnya tidak berlaku. Persoalan yang lebih besar lagi yang patut disahihkan terlebih dahulu adalah, adakah memang benar fakta bahawa Nabi s.a.w berkahwin dengan Aisyah r.a seawal usia 6 tahun itu?
Ini kerana musuh-musuh Islam sering mempergunakan kisah Nabi s.a.w berkahwin dengan kanak-kanak sebagai bahan sendaan dan menuduh Nabi s.a.w sebagai pedophelia dan gila seks. Nauzubillah. Nauzubillah. Adalah menjadi kewajipan kita orang Islam dan golongan ulamak khususnya bagi mengkaji sedalam-dalamnya fakta ini dan menperjelaskan kekeliruan yang timbul berkaitan umur Aisyah r.a ketika beliau menikah dengan Nabi s.a.w. Adalah menjadi kewajipan bagi setiap orang Islam untuk membersihkan semua tuduhan-tuduhan jahat terhadap Nabi junjungan kita Muhammad s.a.w.
Tidak dapat saya bayangkan bagaimanakah kita mahu mengharapkan syafaat Nabi s.a.w di akhirat kelak, sedangkan kita gagal mempertahankan maruah baginda di dunia ini daripada hinaan musuh-musuh Islam, yang mana semuanya disebabkan oleh kelemahan dan kelalaian kita sendiri dalam mengkaji sejarah baginda, hingga memberi ruang dan peluang kepada musuh Islam menghina baginda. Nauzubillah. Nauzubillah.
Cukuplah aku membebel. Sekarang kita terus fokus kepada punca masalah. Berdasarkan kajian oleh Maulana Muhammad Farooq Khan, terdapat beberapa percanggahan ketara dari segi fakta sejarah berkaitan umur Aisyah r.a. ketika menikah dengan Nabi s.a.w yang mungkin telah terlepas pandang oleh ulamak-ulamak terdahulu. Sebelum kita terus ke bahagian kajian, elok kita kenal dulu siapa itu Aisyah r.a.
Aisyah r.a. merupakan anak kepada Abu Bakar As-Sidiq hasil perkahwinannya dengan isteri kedua iaitu Umm Ruman. Beliau merupakan isteri ke-3 Nabi s.a.w dan merupakan satu-satunya isteri yang dikahwini Nabi ketika masih perawan. Beliau merupakan seorang yang bijak dan tinggi daya fahamannya serta banyak meriwayatkan hadis-hadis Rasulullah s.a.w.
KRONOLOGI ASAL MENGIKUT SEJARAH:
570 M - Nabi lahir.
610 M - Nabi diangkat menjadi Rasul.
**614 M - Aisyah lahir.
619 M - Khadijah r.a meninggal dunia.
**620 M - Nabi s.a.w meminang Aisyah r.a.
622 M - Hijrah ke Madinah.
**623-624 M / 2 H - Nabi s.a.w menikah / tinggal dengan Aisyah r.a.
632 M / 10 H - Nabi wafat.
672 M / 50 H - Aisyah r.a. meninggal dunia.
Menurut sejarah, Aisyah r.a. lahir pada 614M, berusia 6 tahun (620M) ketika dipinang Nabi, 9 tahun (623-624M) ketika tinggal bersama Nabi, 18 tahun (632M / 10H) ketika Nabi wafat, dan meninggal dunia ketika berusia 58 tahun (672M / 50H).
Ini berdasarkan pada kenyataan Ibn Sa'd di dalam "Tabaqat", bahawa Aisyah lahir pada tahun keempat ke-Rasulan (614M). Ini bertepatan dengan dua hadis didalam Al-Bukhari:
5.43. 234. Narrated Aishah: The Prophet engaged me when I was a girl of six (years). We went to Madinah and stayed at the home of Bani-al-Harith bin Khazraj. Then I got ill and my hair fell out. Later on my hair grew (again) and my mother, Umm Ruman, came to me while I was playing in a swing with some of my girl friends. She called me, and I went to her, not knowing what she wanted to do to me. She caught me by the hand and made me stand at the door of the house. I was breathless then, and when my breathing became normal, she took some water and rubbed my face and head with it. Then she took me into the house. There in the house I saw some Ansari women who said, “Best wishes and Allah’s Blessing and a good luck.” Then she entrusted me to them and they prepared me (for the marriage). Unexpectedly Allah’s Messenger came to me in the forenoon and my mother handed me over to him, and at that time I was a girl of nine years of age.
5.43. 236. Narrated Hisham’s father: Khadijah died three years before the Prophet departed to Madinah. He stayed there for two years or so and then he married Aishah when she was a girl of six years of age, and he consummated that marriage when she was nine years old.
Bagaimanapun, fakta-fakta sejarah ini setelah dikaji, didapati terdapat beberapa percanggahan berdasarkan hujah-hujah berikut.
HUJAH 1 : SUMBER HADIS
Hadis-hadis di dalam al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud, an-Nisa’I and Ibn Majah mencatatkan bahawa Aisyah menikah ketika berumur 6 tahun dan tinggal bersama Nabi ketika berumur 9 tahun.
Namun, kesemua hadis tersebut menggunakan riwayat daripada Hisham dalam perkara ini. Hisham adalah cucu kepada Asma (kakak Aisyah). Hisham banyak mendapat maklumat daripada bapanya, Urwah.
Kebanyakan ulamak seperti Ajurri, Uqayli, Abu al-Aswad and Imam Malik mengatakan bahawa semua riwayat daripada Hisham daripada bapanya berkaitan Aisyah tidak boleh dipercayai, kerana semuanya riwayat tersebut berasal dari Iraq.
Yaqub ibn Abi Shaybah, Ibn Kharash dan Imam Malik, Ajurri, Uqayli dan Abu al-Aswad, semua bersepakat bahawa riwayat Hisham dari Iraq tidak boleh dipercayai, kerana langsung tidak pernah diketahui oleh ulamak-ulamak Madinah.
Imam Malik dan Imam al-Shafie mengatakan: 'Setiap riwayat yang tiada sumber dari Hijaz tiada asasnya, dan tidak boleh dipercayai'.
Tehzibu’l-Tehzib, salah satu buku yang cukup terkenal yang berisi catatan para periwayat hadis, menurut Yaqub ibn Shaibah mencatat : ”Hisham sangat boleh dipercayai, riwayatnya dapat diterima, kecuali apa-apa yang dia ceritakan setelah berpindah ke Iraq ” (Tehzi’bu’l-tehzi’b, Ibn Hajar Al-`asqala’ni, Dar Ihya al-turath al-Islami, 15th century. Vol 11, p.50).
Sebagai makluman, Hisham tinggal di Madinah dan berpindah ke Iraq ketika berusia 71 tahun.
Dalam pernyataan lebih lanjut bahawa Malik ibn Anas menolak riwayat Hisham yang dicatat dari orang-orang Iraq: ”Saya pernah diberitahu bahawa Malik menolak riwayat Hisham yang dicatat dari orang-orang Iraq” Tehzi’b u’l-tehzi’b, IbnHajar Al- `asqala’ni, Dar Ihya al-turath al-Islami, Vol.11, p. 50).
Mizanu’l-ai`tidal, buku lain yang berisi uraian riwayat hidup pada periwayat hadis Nabi s.a.w mencatat: “Ketika masa tua, ingatan Hisham mengalami kemunduran yang teruk” (Mizanu’l-ai`tidal, Al-Zahbi, Al-Maktabatu’l-athriyyah, Sheikhupura, Pakistan, Vol. 4, p. 301)
Jadi, kerana semua hadis berkaitan dengan pernikahan Aisyah berasal dari Iraq dan tidak diketahui langsung oleh ulamak Madinah, maka ianya tidak boleh dipercayai walaupun hadis tersebut memenuhi syarat-syarat di dalam Sihah Sitah.
Ulamak-ulamak hadis amat berhati-hati dengan hadis dari Iraq, kerana banyak direka-reka dan diseleweng oleh puak Syiah. Puak Syiah amat membenci Aisyah r.a dan tidak mustahil mereka mengubahsuai hadis atau mereka-reka hadis berkaitan umur Aisyah untuk memalukan beliau.
Satu-satunya riwayat bukan dari Iraq ialah riwayat Muhammad ibn Shihab al-Zuhri dengan matan yang sama, juga dengan sanad dari bapa Hisham, Urwah. Bagaimanapun tidak dapat dipastikan samaada al-Zuhri mendengar sendiri dari Urwah. Ibn Hajar dalam menghuraikan al-Bukhari, mengatakan:
“Tiada bukti bahawa Muhammad ibn Shihab sendiri berjumpa Urwah secara langsung, namun dibuktikan bahawa beliau ada mendapat maklumat dari sumber yang lain, lebih dari Urwah."
KESIMPULAN: Semua hadis berkaitan perkahwinan Aisyah hanya bersumber dari satu sumber sahaja iaitu Hisham ibn Urwah di Iraq, dan tidak pernah diketahui oleh ulamak Madinah. Kebanyakan ulamak hadis menolak riwayat Hisham yang berasal dari Iraq.
HUJAH 2 : PEMINANGAN AISYAH
Menurut Tabari (juga menurut Hisham ibn `Urwah, Ibn Hunbal and Ibn Sad), Aisyah dipinang pada usia 7 tahun dan mulai berumah tangga (tinggal bersama Nabi) pada usia 9 tahun.
Tetapi, di bahagian lain, Al-Tabari mengatakan: “Semua anak Abu Bakr (4 orang) dilahirkan pada masa jahiliyah dari 2 isterinya.” (Tarikhu’l-umam wa’l-mamlu’k, Al-Tabari (died 922), Vol. 4,p. 50, Arabic, Dara’l-fikr, Beirut, 1979).
Jika Aisyah dipinang pada 620M (Aisyah umur 7 tahun) dan berumah tangga (tinggal bersama Nabi) pada tahun 623/624M (usia 9 tahun), ini bererti bahawa Aisyah dilahirkan pada 613M (selepas zaman jahiliah). Al-Tabari bercanggah dalam penulisannya sendiri, bahawa Aisyah sepatutnya dilahirkan ketika zaman jahiliah, iaitu sebelum tahun 610M.
Jika kita tetap mengunapakai penyataan Al-Tabari bahawa Aisyah memang lahir di zaman jahiliah iaitu sebelum 610M, ertinya Aisyah ketika tinggal bersama Nabi mesti paling kurang telah berusia 13 tahun, bukannya 9 tahun.
KESIMPULAN: Periwayatan Al-Tabari mengenai umur Aisyah adalah tidak konsisten.
HUJAH 3 : UMUR AISYAH BERBANDING KAKAKNYA ASMA
Menurut Abda’l-Rahman ibn abi zanna’d: "Asma lebih tua 10 tahun dibanding Aisyah" (Siyar A`la’ma’l-nubala’, Al-Zahabi, Vol. 2, p. 289, Arabic, Mu’assasatu’l-risalah, Beirut, 1992).
Menurut Ibn Kathir: “Asma lebih tua 10 tahun dari adiknya [Aisyah]” (Al-Bidayah wa’l-nihayah, IbnKathir, Vol. 8, p. 371,Dar al-fikr al-`arabi, Al-jizah, 1933).
Menurut Ibn Kathir: “Asma melihat pembunuhan anaknya pada tahun 73 H, dan 5 hari kemudian Asma meninggal. Menurut riwayat lainya, dia meninggal 10 atau 20 hari kemudian, atau beberapa hari lebih dari 20 hari, atau 100 hari kemudian. Riwayat yang paling kuat adalah 100 hari kemudian. Pada waktu Asma Meninggal, dia berusia 100 tahun” (Al-Bidayah wa’l-nihayah, Ibn Kathir, Vol. 8, p. 372, Dar al-fikr al-`arabi, Al- jizah, 1933)
Menurut Ibn Hajar Al-Asqalani: “Asma hidup sampai 100 tahun dan meninggal pada 73 atau 74 H.” (Taqribu’l-tehzib, Ibn Hajar Al-Asqalani,p. 654, Arabic, Bab fi’l-nisa’, al-harfu’l-alif, Lucknow).
Menurut sebahagian besar ahli sejarah, Asma, saudara tertua Aisyah, berbeza umur sebanyak 10 tahun. Jika Asma wafat pada usia 100 tahun iaitu tanggal 73 H / 695M, Asma seharusnya berusia 27 ketika hijrah (622M).
Jika Asma berusia 27 ketika hijrah (622M), Aisyah pula seharusnya berusia 17 tahun ketika hijrah kerana beza umur mereka 10 tahun. Dan mengikut kronologi asal diatas, Aisyah mula tinggal bersama-sama Nabi s.a.w pada tahun 623-624M/2H sekaligus membuktikan Aisyah berusia 19 atau 20 tahun ketika mula tinggal serumah bersama Nabi s.a.w., dan bukannya 9 tahun.
Berdasarkan Hajar, Ibn Katir, and Abda’l-Rahman ibn abi zanna’d, terbukti usia Aisyah ketika beliau berumah tangga dengan Rasulullah adalah 19 atau 20 tahun.
Namun pada HUJAH 4 berikutnya Ibn Hajar akan menyanggahi sendiri kenyataannya itu.
HUJAH 4 : UMUR AISYAH BERBANDING FATIMAH
Menurut Ibn Hajar, “Fatima dilahirkan ketika Ka`bah dibangunkan semula, ketika Nabi s.a.w berusia 35 tahun. Fatimah 5 tahun lebih tua dari Aisyah.” (Al-isabah fi tamyizi’l-sahabah, Ibn Hajar al-Asqalani, Vol. 4, p. 377, Maktabatu’l-Riyadh al-haditha, al-Riyadh,1978).
Jika kenyataan Ibn Hajar adalah fakta, bererti Aisyah dilahirkan ketika Nabi berusia 40 tahun. Jika Aisyah dinikahi Nabi s.a.w pada saat usia Nabi 52 tahun, maka usia Aisyah ketika menikah adalah 12 tahun.
KESIMPULAN: Ibn Hajar, Tabari, Ibn Hisham, dan Ibn Humbal bercanggah antara satu sama lain. Jelasnya riwayat mengatakan Aisyah menikah pada usia 9 tahun tidak berasas sama sekali.
HUJAH 5 : PERTUNANGAN AISYAH
Menurut sejarah, sebelum berkahwin dengan Nabi s.a.w, Aisyah merupakan tunangan kepada Jubayr ibn Mut‘im ibn Adi, seorang kafir. Setelah datangnya Islam, ibubapa Jubayr bimbang anaknya akan dipaksa memeluk Islam jika mahu meneruskan perkahwinan kerana Aisyah telah memeluk Islam. Justeru, ibubapa Jubayr telah mengambil keputusan untuk memutuskan pertunangan anak mereka, yang mana Aisyah kemudiannya dikahwinkan dengan Nabi s.a.w.
Satu fakta disini, ialah pertunangan Aisyah dan Jubayr terjadi sebelum kedatangan Islam (jahiliah), kerana setelah Islam datang dan Aisyah memeluk Islam, perkara itu dijadikan alasan oleh ibubapa Jubayr untuk memutuskan pertunangan mereka. Dengan erti kata lain, pertunangan mereka berlaku di zaman jahiliah.
Tetapi, jika dirujuk kronologi asal sejarah seperti diatas, Aishah didapati lahir pada 614M, iaitu selepas kedatangan Islam (610M). Jadi mana mungkin Aisyah boleh lahir pada 614M iaitu selepas kedatangan Islam, sedangkan fakta kukuh mengatakan beliau telah pun bertunang sejak zaman jahiliah lagi?
Jika beliau telah pun lahir sejak zaman jahiliah lagi, ertinya umur beliau pastilah melebihi 6 tahun ketika dipinang Nabi dan melebihi dari 9 tahun ketika tinggal bersama Nabi. Apatah lagi jika sejak zaman jahiliah itu pun beliau sudah bertunang, pastilah umurnya ketika menikah dengan Nabi jauh lebih dewasa lagi.
KESIMPULAN: Aisyah bukan berumur 6 tahun ketika dipinang Nabi dan bukan juga 9 tahun ketika tinggal bersama Nabi, bahkan lebih dewasa dari itu.
HUJAH 6 : KEBIMBANGAN ABU BAKAR
Setelah Hijrah, Nabi s.a.w masih belum juga mengambil Aisyah menjadi isterinya sepenuhnya. Ini membimbangkan Abu Bakar, lantas terus bertanya kepada Nabi sebab penangguhan. Nabi menjawab bahawa dia tidak mempunyai belanja kahwin yang mencukupi untuk diberi kepada Aisyah. Mendengar itu, Abu Bakar lantas membayar sendiri masa kahwin tersebut bagi pihak Nabi serta mengahwinkan Aisyah.
Jika difikir secara logik, apa sangat yang perlu dibimbangkan oleh seorang ayah berkaitan perkahwinan jika anak gadisnya masih muda berusia 9 tahun? Namun berdasarkan kebimbangan Abu Bakar tersebut, lebih munasabah untuk menganggap bahawa Aisyah ketika itu sudah jauh dewasa dan bersedia untuk menikah, mungkin dalam usia 19 tahun, berbanding jika baru berusia 9 tahun.
HUJAH 7 : TAHUN KEWAFATAN AISYAH
Kebanyakan ahli sejarah bersetuju bahawa Aisyah wafat ketika berusia 67 tahun. Bahkan menurut Hisham ibn Urwah, cucu kepada Asma, tahun kewafatan Aisyah adalah pada 50H / 672M.
Khalifa ibn al-Khayyat al-Usfuri dan Imam Ahmad ibn Hanbal juga memaklumkan tarikh yang sama.
Dengan kata lain, jika dipersetujui beliau berusia 67 tahun pada 50H/672M, ertinya beliau telah lahir pada tahun 605M, dan pada Hijrah 622M beliau berusia 17 tahun. Ini sekali lagi membuktikan bahawa beliau berusia 19 tahun ketika bernikah dan tinggal bersama Nabi pada 2H/624M, bukannya 9 tahun.
KESIMPULAN: Aisyah berusia 19 tahun ketika menikah dan tinggal bersama Nabi s.a.w.
HUJAH 8 : SURAH AL-QAMAR
Menurut beberapa riwayat, Aisyah dilahirkan pada tahun kelapan sebelum Hijrah. Tetapi menurut sumber lain dalam Bukhari, Aisyah tercatat mengatakan hal ini: “Saya seorang gadis muda (jariyah dalam bahasa arab)” ketika Surah Al-Qamar diturunkan(Sahih Bukhari, kitabu’l-tafsir, Bab Qaulihi Bal al-sa`atu Maw`iduhum wa’l-sa`atu adha’ wa amarr).
Surat ke-54 dalam al-Quran diturunkan pada tahun kelapan sebelum Hijrah (Bounteous Koran, M.M. Khatib, 1985), menunjukkan bahwa surah tersebut diturunkan pada tahun 614 M. jika Aisyah memulai berumahtangga dengan Rasulullah pada usia 9 di tahun 623/624M, ertinya Aisyah masih bayi yang baru lahir (sibyah dalam bahasa Arab) pada saat Surah Al-Qamar diturunkan.
Menurut riwayat diatas, secara jelas dimaklumkan bahawa Aisyah adalah gadis muda, bukan bayi yang baru lahir ketika pewahyuan Al-Qamar. Jariyah bererti gadis muda yang masih suka bermain. Jadi, Aisyah, telah menjadi jariyah bukan sibyah (bayi), jadi telah berusia 6-13 tahun pada saat turunnya surah Al-Qamar, dan oleh kerana itu sudah pasti berusia 14-21 tahun ketika dinikahi Nabi.
KESIMPULAN: Riwayat ini juga bercanggah dengan sejarah Aisyah berkahwin pada usia 9 tahun.
HUJAH 9 : RAKAN-RAKAN AISYAH
Hadis dari Aisyah r.a:
"Sedang aku bermain dengan permainanku, bersamaku ada kawan-kawanku, dan datang baginda Rasulullah kepadaku, lalu mereka akan keluar meninggalkanku, akan tetapi Rasulullah keluar mendapatkan rakan-rakanku itu dan membawa mereka kembali kerana baginda senang denganku bermain dengan mereka. Kadangkala baginda berkata, “Tinggal di situ, wahai Aisyah,” dan sebelum sempat rakan-rakanku meninggalkanku, baginda akan turut serta dalam permainan kami."(al-Bukhari and Muslim).
Jika Aisyah dan rakan-rakanya adalah kanak-kanak ketika itu, agak tidak munasabah jika mereka berhenti bermain apabila Rasullulah datang. Ini kerana kanak-kanak tidak tahu erti segan atau malu ketika bermain.
Bahkan, Rasulullah terkenal sebagai seorang yang sukakan kanak-kanak, bahkan terdapat riwayat yang menyatakan apabila Rasulullah keluar, kanak-kanak mengerumuni baginda dan menarik tangan baginda untuk diajak bermain.
Jika Aisyah dan rakan-rakannya masih kanak-kanak ketika itu, pasti mereka akan suka dengan kehadiran Nabi, dan bukannya merasa malu lalu menyorok. Ertinya Aisyah pada ketika itu sudah dewasa atau remaja barangkali.
KESIMPULAN: Aisyah bukanlah kanak-kanak kecil ketika tinggal bersama Nabi s.a.w.
HUJAH 10 : TENUNAN AISYAH
Terdapat beberapa hadis mengenai Aisyah menenun langsir dan hamparan yang mana ditegur oleh Nabi kerana mengandungi gambar di atasnya. Kerja-kerja tenunan dan jahitan ini tidak mungkin dilakukan oleh seorang kanak-kanak, malah lebih sesuai sebagai pengisi masa lapang oleh seorang gadis dewasa.
HUJAH 11 : ISRAK DAN MIKRAJ
Antara hadis berkaitan Israk dan Mikraj salah satunya diriwayatkan oleh Aisyah. Peristiwa Israk Mikraj terjadi pada 619M. Jika menurut kronologi asal sejarah, Aisyah lahir pada 614M dan berusia 5 tahun ketika peristiwa itu berlaku. Adalah kurang munasabah bagi kanak-kanak seawal usia itu untuk dapat memberikan gambaran hadis yang jelas dan terperinci berkaitan peristiwa besar Israk Mikraj.
Jika kita bersetuju dengan teori bahawa Aisyah lahir pada 605M, ertinya Aisyah berumur 14 tahun ketika peristiwa Israk Mikraj, dan lebih sesuai dengan kematangannya dalam meriwayatkan hadis tersebut.
HUJAH 12 : PERANG BADAR DAN UHUD
Sebuah riwayat mengenai penglibatan Aisyah dalam perang Badar dikhabarkan dalam hadis Muslim, (Kitabu'l-jihad wa'l-siyar, Bab karahiyati'l-isti`anah fi'l-ghazwi bikafir): Aisyah, ketika menceritakan salah satu moment penting dalam perjalanan selama perang Badar, mengatakan: "ketika kita mencapai Shajarah". Dari pernyataan ini nampak jelas, Aisyah merupakan anggota perjalanan menuju Badar.
Sebuah riwayat mengenai penglibatan Aisyah dalam Uhud tercatat dalam Bukhari (Kitabu'l-jihad wa'l-siyar, Bab Ghazwi'l-nisa' wa qitalihinnama`a'lrijal): "Anas mencatat bahawa pada hari Uhud, orang-orang tidak dapat berdiri dekat Rasulullah. [pada hari itu,] Saya melihat Aisyah dan Umm-i-Sulaim dari jauh, Mereka menyingsingkan sedikit pakaiannya [untuk mencegah halangan gerak dalam perjalanan tersebut."
Di dalam perang Uhud, Aisyah bertugas mengangkut air minuman dari Madinah ke bukit Uhud untuk diberikan kepada para pejuang. Perang Uhud terjadi pada 2H/625M.
Diriwayatkan oleh Bukhari (Kitabu'l-maghazi, Bab Ghazwati'l-khandaq wa hiya'l-ahza'b): "Ibn `Umar menyatakan bahwa Rasulullah tidak mengizinkan dirinya menyertai dalam perang Uhud, pada ketika itu, Ibnu Umar berusia 14 tahun. Tetapi ketika perang Khandaq, ketika berusia 15 tahun, Nabi mengizinkan Ibnu Umar ikut dalam perang tersebut."
Berdasarkan riwayat diatas, (a) kanak-kanak lelaki berusia dibawah 15 tahun akan dipulangkan dan tidak diperbolehkan ikut dalam perang, dan (b) Aisyah ikut dalam perang badar dan Uhud.
KESIMPULAN: Aisyah ikut dalam perang Badar dan Uhud jelas menunjukkan bahawa beliau tidak berusia 9 tahun ketika itu, tetapi pasti melebihi 15 tahun. Ini kerana kanak-kanak lelaki pun hanya dibenarkan menyertai perang jika telah melebihi umur 15 tahun.
HUJAH 13 : KEBIJAKSANAAN AISYAH
Aisyah terkenal sebagai seorang yang bijak dan mahir dalam beberapa bidang. Antaranya syair, perubatan, salasilah dan ilmu al-Quran.
Tidak dapat dinafikan bahawa ilmu Aisyah dalam al-Quran adalah hasil tunjuk ajar suami dan guru terbaik iaitu Rasulullah s.a.w. Namun tiada bukti yang menunjukkan bahawa Rasulullah turut mengajar perubatan dan syair kepada Aisyah. Juga tiada bukti bahawa terdapat guru lain di Madinah yang mengajar Aisyah dalam perkara ini.
Urwah ibn Zubayr ketika dipuji orang kerana bait-bait syairnya, mengatakan bahawa makciknya, Aishah jauh lebih unggul darinya dalam syair.
Rumusan yang boleh dibuat, Aisyah belajar ilmu-ilmu ini daripada ayahnya, Abu Bakar yang juga pakar dalam bidang salasilah dan juga syair. Ini juga membuktikan bahawa Aisyah tidak mungkin meninggalkan rumah (berkahwin) seawal usia 9 tahun kerana jika begitu beliau pasti tidak sempat untuk belajar semua ilmu tersebut daripada ayahnya. Namun jika diguna teori Aisyah keluar dari rumah pada usia 19 tahun, maka cukup masa untuk beliau belajar.
KESIMPULAN AKHIR
Berdasarkan hujah-hujah ilmiah dan percanggahan fakta sejarah yang dibincangkan di atas, maka berikut adalah kronologi yang lebih tepat bagi menggambarkan tahun dan umur Aisyah r.a ketika berkahwin dengan Rasulullah s.a.w:
570 M - Nabi lahir.
**605 M - Aisyah lahir.
610 M - Nabi diangkat menjadi Rasul.
619 M - Khadijah r.a meninggal dunia.
**620 M - Nabi s.a.w meminang Aisyah r.a.
622 M - Hijrah ke Madinah.
**623-624 M / 2 H - Nabi s.a.w menikah / tinggal dengan Aisyah r.a.
632 M / 10 H - Nabi wafat.
672 M / 50 H - Aisyah r.a. meninggal dunia.
Dengan kata lain, sepatutnya kronologi yang menepati fakta sejarah adalah Aisyah r.a. lahir pada 605M, dipinang Rasulullah pada 620M ketika berusia 15 tahun, berkahwin pada 623-624M/2H ketika berusia 19 tahun dan wafat pada 50H/672M pada usia 67 tahun.
p/s: Kalau siapa-siapa jumpa mamat ni, tolong picit kerandut telor dia sekuat-kuat hati bagi pihak aku. Terima kasih diucapkan.
KESIMPULAN: Periwayatan Al-Tabari mengenai umur Aisyah adalah tidak konsisten.
HUJAH 3 : UMUR AISYAH BERBANDING KAKAKNYA ASMA
Menurut Abda’l-Rahman ibn abi zanna’d: "Asma lebih tua 10 tahun dibanding Aisyah" (Siyar A`la’ma’l-nubala’, Al-Zahabi, Vol. 2, p. 289, Arabic, Mu’assasatu’l-risalah, Beirut, 1992).
Menurut Ibn Kathir: “Asma lebih tua 10 tahun dari adiknya [Aisyah]” (Al-Bidayah wa’l-nihayah, IbnKathir, Vol. 8, p. 371,Dar al-fikr al-`arabi, Al-jizah, 1933).
Menurut Ibn Kathir: “Asma melihat pembunuhan anaknya pada tahun 73 H, dan 5 hari kemudian Asma meninggal. Menurut riwayat lainya, dia meninggal 10 atau 20 hari kemudian, atau beberapa hari lebih dari 20 hari, atau 100 hari kemudian. Riwayat yang paling kuat adalah 100 hari kemudian. Pada waktu Asma Meninggal, dia berusia 100 tahun” (Al-Bidayah wa’l-nihayah, Ibn Kathir, Vol. 8, p. 372, Dar al-fikr al-`arabi, Al- jizah, 1933)
Menurut Ibn Hajar Al-Asqalani: “Asma hidup sampai 100 tahun dan meninggal pada 73 atau 74 H.” (Taqribu’l-tehzib, Ibn Hajar Al-Asqalani,p. 654, Arabic, Bab fi’l-nisa’, al-harfu’l-alif, Lucknow).
Menurut sebahagian besar ahli sejarah, Asma, saudara tertua Aisyah, berbeza umur sebanyak 10 tahun. Jika Asma wafat pada usia 100 tahun iaitu tanggal 73 H / 695M, Asma seharusnya berusia 27 ketika hijrah (622M).
Jika Asma berusia 27 ketika hijrah (622M), Aisyah pula seharusnya berusia 17 tahun ketika hijrah kerana beza umur mereka 10 tahun. Dan mengikut kronologi asal diatas, Aisyah mula tinggal bersama-sama Nabi s.a.w pada tahun 623-624M/2H sekaligus membuktikan Aisyah berusia 19 atau 20 tahun ketika mula tinggal serumah bersama Nabi s.a.w., dan bukannya 9 tahun.
Berdasarkan Hajar, Ibn Katir, and Abda’l-Rahman ibn abi zanna’d, terbukti usia Aisyah ketika beliau berumah tangga dengan Rasulullah adalah 19 atau 20 tahun.
Namun pada HUJAH 4 berikutnya Ibn Hajar akan menyanggahi sendiri kenyataannya itu.
HUJAH 4 : UMUR AISYAH BERBANDING FATIMAH
Menurut Ibn Hajar, “Fatima dilahirkan ketika Ka`bah dibangunkan semula, ketika Nabi s.a.w berusia 35 tahun. Fatimah 5 tahun lebih tua dari Aisyah.” (Al-isabah fi tamyizi’l-sahabah, Ibn Hajar al-Asqalani, Vol. 4, p. 377, Maktabatu’l-Riyadh al-haditha, al-Riyadh,1978).
Jika kenyataan Ibn Hajar adalah fakta, bererti Aisyah dilahirkan ketika Nabi berusia 40 tahun. Jika Aisyah dinikahi Nabi s.a.w pada saat usia Nabi 52 tahun, maka usia Aisyah ketika menikah adalah 12 tahun.
KESIMPULAN: Ibn Hajar, Tabari, Ibn Hisham, dan Ibn Humbal bercanggah antara satu sama lain. Jelasnya riwayat mengatakan Aisyah menikah pada usia 9 tahun tidak berasas sama sekali.
HUJAH 5 : PERTUNANGAN AISYAH
Menurut sejarah, sebelum berkahwin dengan Nabi s.a.w, Aisyah merupakan tunangan kepada Jubayr ibn Mut‘im ibn Adi, seorang kafir. Setelah datangnya Islam, ibubapa Jubayr bimbang anaknya akan dipaksa memeluk Islam jika mahu meneruskan perkahwinan kerana Aisyah telah memeluk Islam. Justeru, ibubapa Jubayr telah mengambil keputusan untuk memutuskan pertunangan anak mereka, yang mana Aisyah kemudiannya dikahwinkan dengan Nabi s.a.w.
Satu fakta disini, ialah pertunangan Aisyah dan Jubayr terjadi sebelum kedatangan Islam (jahiliah), kerana setelah Islam datang dan Aisyah memeluk Islam, perkara itu dijadikan alasan oleh ibubapa Jubayr untuk memutuskan pertunangan mereka. Dengan erti kata lain, pertunangan mereka berlaku di zaman jahiliah.
Tetapi, jika dirujuk kronologi asal sejarah seperti diatas, Aishah didapati lahir pada 614M, iaitu selepas kedatangan Islam (610M). Jadi mana mungkin Aisyah boleh lahir pada 614M iaitu selepas kedatangan Islam, sedangkan fakta kukuh mengatakan beliau telah pun bertunang sejak zaman jahiliah lagi?
Jika beliau telah pun lahir sejak zaman jahiliah lagi, ertinya umur beliau pastilah melebihi 6 tahun ketika dipinang Nabi dan melebihi dari 9 tahun ketika tinggal bersama Nabi. Apatah lagi jika sejak zaman jahiliah itu pun beliau sudah bertunang, pastilah umurnya ketika menikah dengan Nabi jauh lebih dewasa lagi.
KESIMPULAN: Aisyah bukan berumur 6 tahun ketika dipinang Nabi dan bukan juga 9 tahun ketika tinggal bersama Nabi, bahkan lebih dewasa dari itu.
HUJAH 6 : KEBIMBANGAN ABU BAKAR
Setelah Hijrah, Nabi s.a.w masih belum juga mengambil Aisyah menjadi isterinya sepenuhnya. Ini membimbangkan Abu Bakar, lantas terus bertanya kepada Nabi sebab penangguhan. Nabi menjawab bahawa dia tidak mempunyai belanja kahwin yang mencukupi untuk diberi kepada Aisyah. Mendengar itu, Abu Bakar lantas membayar sendiri masa kahwin tersebut bagi pihak Nabi serta mengahwinkan Aisyah.
Jika difikir secara logik, apa sangat yang perlu dibimbangkan oleh seorang ayah berkaitan perkahwinan jika anak gadisnya masih muda berusia 9 tahun? Namun berdasarkan kebimbangan Abu Bakar tersebut, lebih munasabah untuk menganggap bahawa Aisyah ketika itu sudah jauh dewasa dan bersedia untuk menikah, mungkin dalam usia 19 tahun, berbanding jika baru berusia 9 tahun.
HUJAH 7 : TAHUN KEWAFATAN AISYAH
Kebanyakan ahli sejarah bersetuju bahawa Aisyah wafat ketika berusia 67 tahun. Bahkan menurut Hisham ibn Urwah, cucu kepada Asma, tahun kewafatan Aisyah adalah pada 50H / 672M.
Khalifa ibn al-Khayyat al-Usfuri dan Imam Ahmad ibn Hanbal juga memaklumkan tarikh yang sama.
Dengan kata lain, jika dipersetujui beliau berusia 67 tahun pada 50H/672M, ertinya beliau telah lahir pada tahun 605M, dan pada Hijrah 622M beliau berusia 17 tahun. Ini sekali lagi membuktikan bahawa beliau berusia 19 tahun ketika bernikah dan tinggal bersama Nabi pada 2H/624M, bukannya 9 tahun.
KESIMPULAN: Aisyah berusia 19 tahun ketika menikah dan tinggal bersama Nabi s.a.w.
HUJAH 8 : SURAH AL-QAMAR
Menurut beberapa riwayat, Aisyah dilahirkan pada tahun kelapan sebelum Hijrah. Tetapi menurut sumber lain dalam Bukhari, Aisyah tercatat mengatakan hal ini: “Saya seorang gadis muda (jariyah dalam bahasa arab)” ketika Surah Al-Qamar diturunkan(Sahih Bukhari, kitabu’l-tafsir, Bab Qaulihi Bal al-sa`atu Maw`iduhum wa’l-sa`atu adha’ wa amarr).
Surat ke-54 dalam al-Quran diturunkan pada tahun kelapan sebelum Hijrah (Bounteous Koran, M.M. Khatib, 1985), menunjukkan bahwa surah tersebut diturunkan pada tahun 614 M. jika Aisyah memulai berumahtangga dengan Rasulullah pada usia 9 di tahun 623/624M, ertinya Aisyah masih bayi yang baru lahir (sibyah dalam bahasa Arab) pada saat Surah Al-Qamar diturunkan.
Menurut riwayat diatas, secara jelas dimaklumkan bahawa Aisyah adalah gadis muda, bukan bayi yang baru lahir ketika pewahyuan Al-Qamar. Jariyah bererti gadis muda yang masih suka bermain. Jadi, Aisyah, telah menjadi jariyah bukan sibyah (bayi), jadi telah berusia 6-13 tahun pada saat turunnya surah Al-Qamar, dan oleh kerana itu sudah pasti berusia 14-21 tahun ketika dinikahi Nabi.
KESIMPULAN: Riwayat ini juga bercanggah dengan sejarah Aisyah berkahwin pada usia 9 tahun.
HUJAH 9 : RAKAN-RAKAN AISYAH
Hadis dari Aisyah r.a:
"Sedang aku bermain dengan permainanku, bersamaku ada kawan-kawanku, dan datang baginda Rasulullah kepadaku, lalu mereka akan keluar meninggalkanku, akan tetapi Rasulullah keluar mendapatkan rakan-rakanku itu dan membawa mereka kembali kerana baginda senang denganku bermain dengan mereka. Kadangkala baginda berkata, “Tinggal di situ, wahai Aisyah,” dan sebelum sempat rakan-rakanku meninggalkanku, baginda akan turut serta dalam permainan kami."(al-Bukhari and Muslim).
Jika Aisyah dan rakan-rakanya adalah kanak-kanak ketika itu, agak tidak munasabah jika mereka berhenti bermain apabila Rasullulah datang. Ini kerana kanak-kanak tidak tahu erti segan atau malu ketika bermain.
Bahkan, Rasulullah terkenal sebagai seorang yang sukakan kanak-kanak, bahkan terdapat riwayat yang menyatakan apabila Rasulullah keluar, kanak-kanak mengerumuni baginda dan menarik tangan baginda untuk diajak bermain.
Jika Aisyah dan rakan-rakannya masih kanak-kanak ketika itu, pasti mereka akan suka dengan kehadiran Nabi, dan bukannya merasa malu lalu menyorok. Ertinya Aisyah pada ketika itu sudah dewasa atau remaja barangkali.
KESIMPULAN: Aisyah bukanlah kanak-kanak kecil ketika tinggal bersama Nabi s.a.w.
HUJAH 10 : TENUNAN AISYAH
Terdapat beberapa hadis mengenai Aisyah menenun langsir dan hamparan yang mana ditegur oleh Nabi kerana mengandungi gambar di atasnya. Kerja-kerja tenunan dan jahitan ini tidak mungkin dilakukan oleh seorang kanak-kanak, malah lebih sesuai sebagai pengisi masa lapang oleh seorang gadis dewasa.
HUJAH 11 : ISRAK DAN MIKRAJ
Antara hadis berkaitan Israk dan Mikraj salah satunya diriwayatkan oleh Aisyah. Peristiwa Israk Mikraj terjadi pada 619M. Jika menurut kronologi asal sejarah, Aisyah lahir pada 614M dan berusia 5 tahun ketika peristiwa itu berlaku. Adalah kurang munasabah bagi kanak-kanak seawal usia itu untuk dapat memberikan gambaran hadis yang jelas dan terperinci berkaitan peristiwa besar Israk Mikraj.
Jika kita bersetuju dengan teori bahawa Aisyah lahir pada 605M, ertinya Aisyah berumur 14 tahun ketika peristiwa Israk Mikraj, dan lebih sesuai dengan kematangannya dalam meriwayatkan hadis tersebut.
HUJAH 12 : PERANG BADAR DAN UHUD
Sebuah riwayat mengenai penglibatan Aisyah dalam perang Badar dikhabarkan dalam hadis Muslim, (Kitabu'l-jihad wa'l-siyar, Bab karahiyati'l-isti`anah fi'l-ghazwi bikafir): Aisyah, ketika menceritakan salah satu moment penting dalam perjalanan selama perang Badar, mengatakan: "ketika kita mencapai Shajarah". Dari pernyataan ini nampak jelas, Aisyah merupakan anggota perjalanan menuju Badar.
Sebuah riwayat mengenai penglibatan Aisyah dalam Uhud tercatat dalam Bukhari (Kitabu'l-jihad wa'l-siyar, Bab Ghazwi'l-nisa' wa qitalihinnama`a'lrijal): "Anas mencatat bahawa pada hari Uhud, orang-orang tidak dapat berdiri dekat Rasulullah. [pada hari itu,] Saya melihat Aisyah dan Umm-i-Sulaim dari jauh, Mereka menyingsingkan sedikit pakaiannya [untuk mencegah halangan gerak dalam perjalanan tersebut."
Di dalam perang Uhud, Aisyah bertugas mengangkut air minuman dari Madinah ke bukit Uhud untuk diberikan kepada para pejuang. Perang Uhud terjadi pada 2H/625M.
Diriwayatkan oleh Bukhari (Kitabu'l-maghazi, Bab Ghazwati'l-khandaq wa hiya'l-ahza'b): "Ibn `Umar menyatakan bahwa Rasulullah tidak mengizinkan dirinya menyertai dalam perang Uhud, pada ketika itu, Ibnu Umar berusia 14 tahun. Tetapi ketika perang Khandaq, ketika berusia 15 tahun, Nabi mengizinkan Ibnu Umar ikut dalam perang tersebut."
Berdasarkan riwayat diatas, (a) kanak-kanak lelaki berusia dibawah 15 tahun akan dipulangkan dan tidak diperbolehkan ikut dalam perang, dan (b) Aisyah ikut dalam perang badar dan Uhud.
KESIMPULAN: Aisyah ikut dalam perang Badar dan Uhud jelas menunjukkan bahawa beliau tidak berusia 9 tahun ketika itu, tetapi pasti melebihi 15 tahun. Ini kerana kanak-kanak lelaki pun hanya dibenarkan menyertai perang jika telah melebihi umur 15 tahun.
HUJAH 13 : KEBIJAKSANAAN AISYAH
Aisyah terkenal sebagai seorang yang bijak dan mahir dalam beberapa bidang. Antaranya syair, perubatan, salasilah dan ilmu al-Quran.
Tidak dapat dinafikan bahawa ilmu Aisyah dalam al-Quran adalah hasil tunjuk ajar suami dan guru terbaik iaitu Rasulullah s.a.w. Namun tiada bukti yang menunjukkan bahawa Rasulullah turut mengajar perubatan dan syair kepada Aisyah. Juga tiada bukti bahawa terdapat guru lain di Madinah yang mengajar Aisyah dalam perkara ini.
Urwah ibn Zubayr ketika dipuji orang kerana bait-bait syairnya, mengatakan bahawa makciknya, Aishah jauh lebih unggul darinya dalam syair.
Rumusan yang boleh dibuat, Aisyah belajar ilmu-ilmu ini daripada ayahnya, Abu Bakar yang juga pakar dalam bidang salasilah dan juga syair. Ini juga membuktikan bahawa Aisyah tidak mungkin meninggalkan rumah (berkahwin) seawal usia 9 tahun kerana jika begitu beliau pasti tidak sempat untuk belajar semua ilmu tersebut daripada ayahnya. Namun jika diguna teori Aisyah keluar dari rumah pada usia 19 tahun, maka cukup masa untuk beliau belajar.
KESIMPULAN AKHIR
Berdasarkan hujah-hujah ilmiah dan percanggahan fakta sejarah yang dibincangkan di atas, maka berikut adalah kronologi yang lebih tepat bagi menggambarkan tahun dan umur Aisyah r.a ketika berkahwin dengan Rasulullah s.a.w:
570 M - Nabi lahir.
**605 M - Aisyah lahir.
610 M - Nabi diangkat menjadi Rasul.
619 M - Khadijah r.a meninggal dunia.
**620 M - Nabi s.a.w meminang Aisyah r.a.
622 M - Hijrah ke Madinah.
**623-624 M / 2 H - Nabi s.a.w menikah / tinggal dengan Aisyah r.a.
632 M / 10 H - Nabi wafat.
672 M / 50 H - Aisyah r.a. meninggal dunia.
Dengan kata lain, sepatutnya kronologi yang menepati fakta sejarah adalah Aisyah r.a. lahir pada 605M, dipinang Rasulullah pada 620M ketika berusia 15 tahun, berkahwin pada 623-624M/2H ketika berusia 19 tahun dan wafat pada 50H/672M pada usia 67 tahun.
p/s: Kalau siapa-siapa jumpa mamat ni, tolong picit kerandut telor dia sekuat-kuat hati bagi pihak aku. Terima kasih diucapkan.
6 komen:
salam,
tahniah satu ulasan yang menarik dan bagus. diharap penjelasan ini akan memberi natijah yang baik kepada pencinta agama dan Rasulullah serta Ummul Mukminin....
minta izin copy untuk disebar luaskan...
Wsalam.. ini adalah hasil tulisan beberapa ulamak yg mana saya telah saya campur2kan dari pelbagai sumber dan saya ubah sedikit penjelasannya... ya silakan copy....
Abang, saya mintak copied dlm blog saya k..
tq....
Silakan...
Salam...mohon copy bang...
Mohon copy juga kang
Post a Comment