Thursday, July 16, 2009

Menentukan Arah Kiblat


Salam semua. Sorry wa lama talak update blog. Wa balu balik dari berkursus selama 3 hari di Gerik. Semua aktiviti kursus tersebut akan wa celitakan kemudian.

Ini hari wa cuma mau buat satu pengumuman penting. Berkenaan arah kiblat. 

Dalam satu tahun, ada terjadi 2 kali matahari tepat berada di atas Kaabah. Peristiwa ini kita panggil Istiwa A'dzam (utama). Bila matahari sulah berada tepat di atas Kaabah, bayang-bayang objek yang terbentuk sulah pasti akan menghala ke arah Kaabah. Ini secara tidak langsung adalah penunjuk ke arah kiblat.

Peristiwa ini cuma terjadi 2 kali setahun. Wa kasi sini waktu untuk Malaysia sahaja. Lu olang hafal betul-betul ok.

1)  28 Mei  - 5.16 petang
2)  16 Julai - 5.28 petang

Jadi ini hali peristiwa itu akan terjadi lor. Nanti petang standby, dan check semula lu olang punya kiblat. Mesti mau risau maa, mana tau selama ini lu olang solat tapi kiblat sudah salah meh? Lu olang jangan ketawa kelana wa ada terbaca berita lebih kurang 200 masjid di sekitar Mekah didapati tidak menghadap kiblat. Jadi wa sendili pun ala risau sikalang.

Tapi amcam mau check? Manyak senang kawan.

1)  Cali satu kawasan lapang, yang ada kena pancaran matahari.
2)  Pacak satu tiang secara tegak dan lurus.
3) Kalo lu risau itu tiang talak tegak dan lurus, lu boleh semak ketegakkannya dengan menggunakan benang yang diikat pemberat di puncak tiang tersebut.
4)  Bayang-bayang tiang itulah yang menunjuk tepat ke arah kiblat.

Talak faham? Tidak mengapa. Wa ada curi pinjam satu gambar kasi lu olang tengok.



Sikalang sudah faham? Kalo faham kasi tau lain orang sama ok.


Makluman:

1) Kalo jam tangan lu olang tercepat atau terlambat bebelapa minit pun tidak mengapa, kerana matahari berubah kedudukan cuma suku darjah saja setiap minit. 
2) Kalo lu olang check semalam atau esok, pun tidak mengapa, kerana masa isitiwa berbeza dari sehari ke sehari cuma lebih kurang 10-20 saat sahaja.


SUDUT INFO AGAMA :

1) Empat mazhab utama ASWJ bersepakat menghadap kiblat adalah syarat sah solat.

2) “Apabila kamu berdiri untuk mengerjakan shalat, sempurnakanlah wudhu, kemudian menghadaplah kearah kiblat, lalu bertakbirlah (takbiratul ihram).”(HR Bukhari – Muslim)

3) Sebelum ini, arah kiblat adalah di Baitul Maqdis. Kemudian turun ayat Al-Quran yang memerintahkan agar arah kiblat di Masjidil Haram (Kaabah). Ayat tersebut adalah :

“Sungguh Kami (sering) melihat mukamu menengadah kelangit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram…”(Al Baqarah : 144)



6 komen:

masterjanz said...

salam, sungguh bagus sekali penuh dgn maklumat terpelinci.. ini petang wa musti check punya..

Itu gambar kalo sulah habis terpinjam lu kasi pulang balik aa kawan..

Abang said...

Wsalam.. no prob, nnt wa kasi pulang.. apsal lu pun cakap mcm apek jual kangkong, kawan?

Xpuasati said...

alamak... gua terlepas la.. gua baru baca lu punya blog ini malam. gua kan baru pindah rumah.. nampaknya maklumat yang lu bagi sangat berguna. besok gua nak check la..

Xpuasati said...

Masterjanz: nampaknye lu telah mendedahkan pesonaliti lu sebagai seorang navy... gua bole cam lu punya gambar.. atas kapal navy depan MSA lagi..

Abang said...

Xpuasati:
Haiiyaaa... lu talak cam ka ini otai? Dulu2 dia ada kileje sana MAR Communication meh?

Basuh Baju said...

ingt lg masa sek agama dulu ustaz ajar guna kayu utk tentukan arah kiblat..caranya tgk bayang2..tp skrg dah lupa la..haha

Abang Insaf © 2009. Original by Yanku. Modified by Abang