Monday, May 04, 2009

Baha pergi temuduga



Pada 29hb April lepas, Baha amik cuti. Dia pergi temuduga jawatan Juruteknik Komputer di SUK, Ipoh. Katanya, dia mohon jawatan tu lama dah,  sebelum dapat kerja di MPM lagi. Dia mohon melalui borang SPA. Tp sekarang baru panggil. Hari sebelumnya dia ada pesan nak bincang2 dgn aku pasal PC, sebagai preparation temuduga esok tu. Last2 kami lupa, trus balik rumah.

Esoknya dari pagi smpai tghari Baha duk call aku. Tiap kali ada calon keluar dari bilik temuduga, dia rapat2 je nak curi soalan. Kalo soalan tu susah, dia call aku tya. Aku pun explain je yg mana boleh. Then hari ni baru aku sempat nak bertanya dia pasal temuduga hari tu.

Aku : "Mcm mana Baha, OK?"
Baha : "OK jgk En Fizal. Byk giler soalan dia tya, nasib saya dah standby jwpn dari En. Fizal. Byk pasal motherboard je".
Aku : Berapa panel? Brp calon? Ko no. berapa?
Baha : 2 org, sorg laki, sorg pompuan. 24 org calon. Saya last. Ntah apa nasib saya, dulu masa interview kat MPM pun saya last jgk. En Fizal nak tau, saya jumpa dgn sorg budak pompuan yg sama2 interview dgn saya dulu di MPM. Dia keluar bilik terus menangis. Dia kata dia kena marah. Dah 5 tempat dia interview minta kerja, x dapat.
Aku : Oooo... ingat2.. budak tu kecik2 je. Masa interview kat MPM dulu pun dia gemuruh, bibir dah ketar2. Masa tu dia baru fresh graduate, x ada pengalaman. Kesian la dia...
Baha : Panel laki tu kata dia kenal dgn Kak Ina (bos). Tp paling Baha bangga bila dia tya pasal RAM, SIMM dan DIMM, Baha dpt jwb. Dia kata x ada sorg calon dpt jwb betul lagi soalan tu. Tq En Fizal explain kat Baha hari tu.
Aku : Hehehe... biasa2 je (kembang punggung). Bagus Baha, jgn malukan juruteknik MPM. Kurang2 ko dapat pengalaman masa temuduga tu. Ada rezeki, ada ler..
Baha : Ye la... Baha pun x kisah, keje kat MPM pun dah best.
Aku : Cayalah Baha.

Actually byk lagi yang kami borak. Tapi aku cuma cerita yg penting2 je la. Zaman sekarang ni mmg persaingan utk dapat kerja amat tinggi. Aku rasa syukur sgt dpt kerja yg aku minat. Aku suruh Baha bukukan atau buat filem pasal interview dia ni, sebagai rujukan kpd org lain. Dan Baha nampaknya termakan dgn hasutan aku tu. Mgkin esok atau bila2, akan keluarlah novel atau filem Baha tu. Aku tunggu je...

0 komen:

Abang Insaf © 2009. Original by Yanku. Modified by Abang