Tuesday, May 19, 2009

Seronok tak kahwin?


Baru-baru ni masa bersembang dengan seorang sahabat baik melalui YM, dia bertanya satu soalan...

Dia : Seronok tak kahwin?
Aku : Hmmm.... (diam)
Dia : Hehehe tak apa kalo tak cakap pun. Saja je tanya...

Actually bukannya aku tak nak jawab. Tapi aku tak tau macam mana nak  jawab. Seronok tak kahwin?...  Bagi aku soalan tu terlalu subjektif dan tak dijangka oleh aku.

Contohnya kita bertanya pada kawan yang baru balik tengok wayang:

"Sedap tak popcorn?"

Walaupun soalan tu betul, tapi agak janggal. Lazimnya kita jangkakan soalan yang akan ditanya adalah:

"Best tak filem tu?"

Selalunya aku ditanya "macam mana life lepas kahwin?". Tapi kali ni dapat soalan lain pulak. Sebab tu aku diam. Dulu aku nak kahwin sebab dah sampai masa, dah ada calon dan ikut sunnah Nabi s.a.w.. Tak terfikir pulak akan seronok ke tidak nanti....

Dan lagi satu, apakah yang dimaksudkan dengan "seronok" tu? Ada macam-macam jenis keseronokan berkahwin. Seronok tidur bersama? Seronok ada pasangan? Seronok org layan? Seronok dapat anak? Aku diam sebab tak tau apa maksud "seronok" dalam soalan tu. Istilah seronok berkahwin ni hanya wujud dalam zaman sekarang. Jika zaman dulu2, zaman para sahabat, tak timbul perkara ni. 

Ibnu Abbas masa tengah nazak, dia minta orang kahwinkan dia. Pelik sungguh nak mati pun ingat kahwin lagi? Nak seronok lagi? Tapi apa alasan dia? Katanya malu jika dia mati nanti menghadap Allah s.w.t dalam keadaan bujang. Dia nak mati dalam mengikut sunnah Nabi iaitu berkahwin. 

Seronok atau tidak, jangan difikirkan sangat dulu. Kalo terlalu fikir, itu yang menjadi punca ramai bujang sampai tua. Benar memang kita kena fikir habis-habis soal pilihan hidup ni, supaya tidak menyesal. Tapi jangan terlalu cerewet, kerana dikhuatiri syaitan dah berjaya kawal kita.

Syaitan akan mengeluh bagi orang yang dah berkahwin, dan akan tersenyum bagi yang masih bujang. Syaitan akan membisikkan kepada orang bujang supaya kumpul dulu duit banyak2, barulah berkahwin. Bila duit dah banyak, dia bisikkan pula supaya beli kereta dulu, atau enjoy dulu. Begitulah seterusnya sampai jadi bujang tua. Sebab tu Nabi s.a.w ada bersabda :

"Apabila seseorang itu berkahwin, maka dia telah menyempurnakan separuh dari agamanya. Maka bertakwalah kepada Allah untuk menyempurnakan separuh yang berbaki".

Sebagai manusia kita diberi akal yang dibantu iman dalam membuat pilihan hidup. Bila dah pilih, berserah ajelah pada Allah s.w.t. . Kadang-kadang kita rasa sesuai, bila kawin bercerai pulak. Kadang-kadang rasa tak sesuai, bila kawin anak sampai 12 orang hahaha... Kita tak akan tahu apa yang akan terjadi. Dalam Quran juga disebutkan:

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)

Lazimnya ramai orang melakukan solat Istikharah semasa hendak memilih calon hidup. Kemudian masing-masing berharapkan petunjuk. Ada yang tunggu datang melalui mimpi, ada yang tunggu getar hati, ada yang terdengar bisikan di telinga, macam2 lagilah. Kalo tak muncul petunjuk-petunjuk tu, kiranya bukan jodoh la tu. Siapa kata petunjuk Allah s.w.t mesti datang cara begitu? 


Jika pilihan kita itu terbukti baik akhlak dan agamanya, apa perlunya istikharah lagi? Istikharah adalah untuk membantu kita dalam membuat keputusan yang sukar, antara baik dan tidak baik. Kalo calon pasangan memang dah terang2 baik, terima sajalah. Bukan apa, dikhuatiri bila buat istikharah, dan "petunjuk" yang diharapkan tak muncul2, maka kita lepaskan calon terbaik tadi.


Istikharah tak semestinya datang dengan petunjuk yang jelas. Rasa hati itu pun dah dikira petunjuk. Kemudian satu langkah lagi (selalu org tinggal) adalah musyawarah. Selepas istikharah, berbincanglah dgn beberapa orang terdekat yang kita percaya akhlak dan ilmunya. Kemudian barulah kita buat keputusan. Kebanyakan orang mengharapkan istikarah semata-mata tanpa mahu bermusyawarah. Dan perlu baiki akhlak kita dahulu kalo nak dapat petunjuk. Kalo hari-hari pakai seluar pendek, lu fikirlah sendiri.


Boleh ke kalo kita tak mahu kahwin? Berkahwin adalah sunnah Nabi s.a.w. Dalam kita mengejar syurga Allah, kita juga dilarang berlebih-lebihan bagi mencapai maksud tersebut. Ini dinukilkan daripada hadis Nabi s.a.w:

Dari Anas bin Malik r.a. bahwa ia berkata, "Tiga orang Sahabat datang ke rumah Rasulullah untuk menanyakan tentang ibadah beliau. Setelah diceritakan kepada mereka tentang ibadah Rasulullah, mereka menganggapnya terlalu sedikit. Sehingga mereka berkata, 'Keadaan kita dengan beliau jauh berbeda, sesungguhnya Allah SWT telah mengampuni dosa-dosa beliau yang lalu dan yang akan datang!'

Maka salah seorang di antara mereka berkata, 'Aku akan shalat malam terus menerus.' Seorang lagi berkata, 'Aku akan berpuasa terus menerus tanpa putus.' Yang lain berkata, 'Aku akan menjauhi kaum wanita dan tidak akan menikah selamanya.' 

Lalu datanglah Rasulullah saw. menemui mereka, beliau bersabda, "Apakah kalian yang mengucapkan begini dan begitu!" Demi Allah, aku adalah orang yang paling takut dan paling bertakwa kepada Allah! Namun selain berpuasa aku juga berbuka (tidak berpuasa), selain shalat aku juga tidur, dan aku juga menikahi wanita. Barangsiapa yang membenci Sunnahku, maka ia bukan termasuk golonganku," (HR Bukhari [5063] dan Muslim [1401])


Dan ada satu kisah, seorang wali yang bermimpi tentang satu telaga. Ramai orang alim berpusu-pusu mendapatkan air di telaga tersebut. Wali tadi pun hendak pergi ke telaga tu tapi dia dihalang dan terdengar suara "kau bukan dari golongan kami". Bila tersedar baru wali tu faham yang dimaksudkan oleh mimpi tu adalah dia masih bujang, tak seperti orang alim lain. Esoknya laju je dia terus kahwin hahaha...


Tapi kalo memang dah tak tahan sangat nak kahwin, cuma takut tak mampu nak bela anak bini sebab miskin. Macam mana plak kes ni? Jangan risau, Allah s.w.t akan bantu. Dalam Quran disebut :


“Kahwinkanlah anak-anak kamu (yang belum kahwin) dan orang-orang yang sudah patut kahwin dari hamba-hambamu yang laki-laki ataupun hamba-hambamu yang perempuan. Jika mereka itu orang-orang yang tidak mampu, maka Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari anugerahNya.”  (an-Nur : 32)  


Dan sabda Nabi s.a.w :

"Ada tiga golongan yang sudah pasti akan ditolong Allah, iaitu:  Orang yang ingin kahwin dengan maksud untuk menjaga kehormatan diri; seorang hamba mukatab yang berniat akan menunaikan; dan seorang yang berperang di jalan Allah." (Riwayat Ahmad, Nasa'i, Tarmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim)


Bagi aku yang dah kahwin ni, memang terasa seronoknya. Sebab ada orang melayan dan berkongsi suka duka dengan kita. Bila ada anak esok bertambahlah bahagia. Cuma bab tanggungjawab didik anak isteri tu kadang2 buat aku susah hati sikit tu hahaha... Bukan apa, takut masih tak mencukupi apa yang aku dah usahakan. Harap Allah s.w.t akan mengampuni kelemahan hambaNya ini. Amin.


Jadi kesimpulannya: Berkahwinlah.

Dan bagi soalan "SERONOK TAK KAHWIN?"

Jawapan aku = "SENDIRI MAU CUBA LA, BARU TAU HAHAHAHA JGN MARAH..."



8 komen:

Xpuasati said...

Betul kata lu brother, nak tau seronok ke tak kawin la dulu. Soalan tu sapa2 pun x bole jawab. Diri sendiri rasa la baru tau. Kalo kata seronok sebab 18Sx sebelum kawin pun org dah biasa buat zaman sekarang ni. So sesapa berani, meh kawin cepat2, baru jadi lelaki sejati baru korang tau seronok tang mana. Kalo berani, come on join the club.

SM Shahrom said...

Kawin baru korang tau reality kehidupan, banyak commitment...n penuh liku-liku..kalau nak dapat 18X semata-mata tah tahan lame le...

SM Shahrom said...

Panjag nyer...macam khutbah jumaat..

Abang Terrer said...

Biasa ler, jarang2 dapat post...

liebe dich said...

eherm,,ksimpuln abg td : berkahwinlah!
s0,as a loyal n gud younger sis,org akn start cri cal0n skrg jugak!! haha3

Abang Terrer said...

Ngada2.. belajar bagi abis dulu...

liebe dich said...

huhui,,x bg chance lgsg,,
abg j*n blaja x abes lg pn
da kawen,,slumber je,,haha

Abang Terrer said...

Itu gelojoh..

Abang Insaf © 2009. Original by Yanku. Modified by Abang